Monday, January 24, 2011

cmne x nak bagi terleka sampai x solat (cara aku)

aku slalu terleka main game/ tgk cite sampai terlupe nak solat. x bagus ek? so aku ade beberape cara kalu korang x nak terleka.


SUBUH
bgn subuh memang paling malas skali kan? slalu gak terlajak. untuk memastikan dalam seminggu tu ade gak la 2 3 hari bgn subuh, aku buat cmni; sebelom tido, minum air byk2. aku x taulah korang tp sebab aku penah ade appendics dulu (which the doctor cut some of my bowel, lantas menjadikan usus aku pendek dan menyebabkan aku cepat nk terkucil) so bile aku minum, agak2 kul 6.15, 6.30 camtu aku tros sedar nak terkencing. x boleh tahan kencing, bahaye tuh, so aku bgn g toilet, dh alang2 subuh jela skali kan?


ZUHUR
semayang zuhur x slalu skip, tp kekadang ade gak. zuhur skang slalunye masok kol 1.30 kan? so, lepas korang beli makanan, (kalu balik bilik tengahari), korang lapor kan? tanamkan pade diri yang slagi x solat, x leh makan. makin korang lapar, makin cepat la korang settlekan zuhur tu kan? hebat x cara aku? bhahaha. aku tau x leh semayang dlm keadaan lapar, tp kalu dh kenyang lagi malas kan? pada yang x balik bilik sebab ade clas, g masjid. ni aku x leh tolong. tp kalu clas korang abis 3.30, sempat je lagi nak balik semayang. asar masok 4.40 kot..


ASAR
cara untuk x skip semayang asar ni bgus untuk sume yang kuat/suke/terpaksa (cm aku) tido petang. sebelom tido, selesaikan dlu asar. supaya x terlajak. slalu aku suke tdo kul 5 lebih, sbb class aku kol 5 bru abis. tdo mau mati smpi kol 7 lbih cmtu. musti telajak kan? so aku slalu semayang dlu, bru tdo dgn selesa.


MAGHRIB
bile dh tdo smpi kol 7 lebih cmtu, bgn, pisat2 mate, korek taik mata sume, g mandi. bile mandi, dh alang2 basah, amek air smayang skali. jap gi masok waktu tros solat. kan senang?


ISHAK
ishak slalu aku smayang sblom tdo. dh kul 12 nih, mate dh x larat nk bukak, main game pon x leh membantu, so bwk2 lah g kencing dlu, alang2 amek air semayang, solat tros. kan hantu x kaco ko mase tdo? kan? kan? hakhak.


tp sebenonye cara yang paling bagus untuk x skip solat is to solat straight lepas dengo azan. x taulah tmpt lain, tp masjid uia ni satu university boleh dengo. senang kan? lepas azan tros solat. x ah ko terleka.


tulah cara aku nk menjadi muslim yang lebih baik (insyaAllah. x baik lagi nih, tgh mencuba menjadi). haha.